DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> سَــــــنـگر <$BlogRSDUrl$>

سَــــــنـگر
 

یکشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۳


روبــاه و كـــــــــــلاغ 


بخش دوم

داد خونسرد، مرغك سرمست
از دهان قالب پنير بدست

آنقد از خنده روده بر شده بود
كه اگر مرد بود، قُر شده بود

گفت اين قصه را منم خوانده م
در دبســتان و در عجب مانده م

كه تـو مــا را الاغ پنــدارى
گرچه خود صـد طويله خــرواری

خيلى از مرحله، داداش، پرتى
قصه اى نو بساز اگر مردى

روبهك با هزار حسرت و آه
داشت برقالب پنير نگاه

دهنش هاج و واج، واشده بود
چشمهايش چهارتا شده بود

زاغ ِ تحصيلكرده با صد ناز
روبهك را نمود برانداز

گازكى زد پنير را و بگفت
اى رفيقِ شفيق ِ دمب كلفت

اين كلك مال ِ عصر طاغوت است
هر كه امروز مى زند شوت است

پس ازاين كار ِتو دگر زار است
هـركـجا روبهى ست، مـكـار است


نتوانى پنير كس زد و برد
چيز* ما را نمى توانى خورد

.....................
چيز در زبان انگليسى يعنى پنيـر *


ارسال یک نظر

سه‌شنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۸۳


روبــاه و كـــــــــــلاغ 


بخش اول

زاغكى قالب ِ پنيرى ديد
به دهان برگرفت و زود پريد

بردرختى بشست در راهى
كه از آن مى گذشت روباهى

روبهك پُرفريب و حيلت ساز
رفت پاى درخت و كرد آواز

گفت به به، چقدر زيبايى
چه سرى! چه دُمى! عجب پايى

پروبالت سياه رنگ و قشنگ
نيست بالاتر از سياهى رنگ

گرخوش آواز بودى و خوشخوان
نبُدى بهتر از تو در مرغان

زاغ مى خواست قارقار كند، اما نكرد
چرا؟
چون ترسيد كه آمريكاييها دستگيرش كنند و بپرسند كه: منظورت از قارقار، كدوم غاراست؟ بگويند تو لابد يه چيزهايي درباره مخفيگاه بن لادن و ملاعمر مى دونى كه يك سر ميگى غار، غار. يالا زود باش ما را ببر سراغ اون غار، جانور تروريست پرور

ترسيد كه هر چى بگه؛ " با با، من كلاغم، حرفه م اينه. چيز ديگه اى بلد نيسم بگم." بازم تو گوش اون زبون نفهما نره كه نره. البته حق هم داشت چون اونا اين حرفا تو گوششون نميره و هرچى می گفت من كلاغم، بازم مى گفتند: "خر خودتى. ما سابقه تو را دنبال كرده ايم و می دونيم که در گذشته هم يه سرى اسرار رمز و رازدار به نسل جوان ياد داده اى. بى خودى كه نمى گن: " كلاغه ميگه غارغار." هر بچه ننه اى اينو شنيده. تو از بچگى بچه هاى مردم را تروريست ِ خودكش بارمياری. تو هميشه يارِ قارِ تروريستها بوده اى. تو طالبان را به غارهاى طُره بُره راهنمايى كردى، وگرنه كسى روحش هم از اون غارهاى دور افتاده لعنتى خبر نداشت

خُب اگه شما بجاى اين كلاغ بيچاره بودى چه كار مى كردى؟ بله؟ اونهم هميطور

اما نه. كلاغ داستان ما، اين ميليشياى سياه پوش، اين چريک بالنده ساكت نماند. تااينجاى داستان كارآقاى عباس يمينى شريف است كه هر كجا هست خدايا به سلامت دارش. اگر هم كه خداى نكرده اين مرد شريف، درار ِ فانى را وداع گفته است كه ديگر کاری از دست ما بر نمى آيد و خدايش بيامرزاد. و اما دنباله ماجرا را در آينده نزديك برايتان خواهم نوشت
خمار بمانيد


ارسال یک نظر

شنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۸۳


اســــــتقبال 


به استقبال اين غزل امام كه با اين مطلع آغاز مى شود
" هركشورى امام در آن نيست ناقص است"
.............................................

مذهب اگر چماق در آن نيست، ناقص است
آخوند ِ سگمذاق در آن نيست، ناقص است

تا دين حق بجاست، بساط ستم بپاست
دينى كه اختناق در آن نيست، ناقص است

هرجا بپاست مجلس يغماى خوان خلق
گر شيخ خوكچاق در آن نيست، ناقص است

دينى كه قتل عام در آن نيست، عام نيست
داغى كه احتراق در آن نيست، ناقص است

دينى كه صد شعار در آن است زاتفاق
گر تخم صد نفاق در آن نيست، ناقص است

مسجد، اگر مدام گروهى چماقدار
با شيخ قلچماق در آن نيست، ناقص است

در آرزوى جنت، تا پيروان مكند
هرمذهبى سماق در آن نيست، ناقص است

هر سرزمين كه سايه ايزد فتد، اگر
كور و شل وچلاق در آ ن نيست، ناقص است

آمد امام تا كه زدايد خدا ز خلق
وصلت اگر طلاق در آن نيست، ناقص است

از عرو تيز ِ واهى ملا مدار باك
گر كوچه واق واق در آن نيست، ناقص است

چون روضه هاى مريم و مسعود در فرنگ
شعرى كه طمطراق در آن نيست، ناقص است


ارسال یک نظر

دوشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۳


بـررســــى كتــــــــاب 


اخيراً ديوان شعرى بدستم رسيد از شعر شخصی بنام آقای حافظ شيرازى كه ظاهراً بايد ازشاعران پناهنده برونمرزى باشد چرا كه چنين كارهايى در ايران نمى تواند اجازه چاپ بگيرد. اول مثل همه كتابهايي كه اين روزها دوستان دور و نزديك برايم مىفرستند، كتاب را تورقى سرسرى كردم، اما پس از خواندن چند بيت از كار اين شاعر، ديدم كه شعرهايش پر بدك نيست و براى اينكه اين جوان تشويق شود بد ندانستم كه مرورى بر ديوان او داشته باشم و بعضى ازغلطهايش را بگيرم و به او يادآورى كنم

اول بايد با نكته اى درباره نام اين شاعر شروع كنم كه بيشتر يادآور رستوران و خيابان است. آنهم رستورانها و خيابانهاى سابق. البته در برلن هم رستورانى با همين نام هست. آخه اينم شد تخلص؟ ديگر اين كه ايشان انگار هيچى از تئوريهاى امروزى و پسامدرنيزم نشنيده اند و هنوز با ساقى و خرابات و مغان و اينها سروكار دارد. توصيه من اين است كه بجاى اين كلمات بهتر است كلمات امروزى ترى بكار برند تا هم خواننده بهتر بفهمد و هم خودايشان با زمان پيش رفته باشد. مثلاً به نظر من بهتر است كه بجاى "ساقى" بگذارند، "حاجى" كه هم واقعى تر است و هم در اين بُرهه از زمان كه اعتياد مشكل بزرگى در جامعه ماست، خداى نكرده براثر بدفهمى هاى برخى عناصر مفسد، شعرهاى ايشان باعث ترويج عرقخورى در جامعه نشود. من در چند بيت از شعرهاى ايشان اين كار را كرده ام و ببيند چقدر هم اين ابيات كامل شده است

الا يا ايهاالحاجى، ادركاساً و ناولها
كه عشق آسان نمود اول ولى افتاد مشكلها

خوشتر زعيش و صحبت و باغ بهار چيست
حاجى كجاست گو سبب انتظار چيست

............

حاجيا آمدن عيد مبارك بادت
آن مواعيد كه دادى نرود از يادت

........

حاجى بيار باده كه ماه صيام رفت
در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت

........

در اين شعر چون صحبت از حاجى و ماه صيام است، در بيت بعدى خواننده خودبخود متوجه مى شود كه در آن قدح بايد سكنجبين و يا سركه شيره باشد كه براى عيد فطر تهيه كرده اند

ايضا ً اگر ايشان بدلايلى كه عرض شد بجاى شراب كه در اين برهه از زمان خوردن ندارد، كلمه "چاى " را مى آوردند، شعرشان بسيار سنگين و رنگين تر و متين تر مى شد. مثلاً در اين ابيات

بيا و كشتى ما را به شط ِ چاى انداز

..........

بجاى ، شراب ارغوانى را گلاب اندر قدح ريزيم. بايد گفته مى شد

كمى چاى گلابى با نبات اندر قدح ريزيم

و بجاى، شرابى بى خمارم بخش يارب، حيف كه نگفته است

(كمى چاى جهانم بخش يارب(بخصوص که اين يکی از شراب گرانتر هم هست

مراعات اين بى مبالاتى ها باعث مى شد كه جوانان كمتر دنبال كارهايى بروند كه مى روند. در جايى ديگر شاعر عفت كلام خود را از دست مى دهد و به فحاشى مى پردازد. آنهم برسر يك عكس. او خطاب به رقيب كه ظاهراً او را متهم به دروغگويى كرده است و گفته كه حافظ اصلاً فلان عكس را نديده است، مى گويد كه

مادر پياله، عكس رُخ يار ديده ايم

منظورش از مادر پياله، مادر..... است كه به نظر ما ازنظر ساختار تکنيکی شعر اصلا ً نيازى به فحش دادن دراينجا نيست. يعنی که فلانی مادرش مثل پياله دست بدست می گردد و پياله ملعبه هاى ديگران است. در جاهاى ديگر خطاهاى از اين بدتر هم كرده است

الا اى آهوى وحشى كجايى
مرا با توست چندى آشنايى

اگر منظور شاعر در اين شعر واقعاً آهوست كه اين در شرايط فعلى مى تواند باعث اذيت و آزارِ اين حيوان و حيوانات زبان بسته ديگربشود و اگر هدف نامزد خود شاعر است كه درست نيست كه آدم نام حيوانات ِوحشى را برروى شيعه مرتضى على بگذارد

زلف آشفته و خوكرده و خندان لب و مست
پيرهن چاك و غزلخوان و صراحى در دست
نرگسش عربده جوى و لبش افسوس كنان
نيمه شب دوش به بالين من آمد بنشست

شما را بخدا اگراين تهاجم فرهنگى نيست، پس چيست؟ اين بابا با اين مزخرفات اروتيك كه مورد علاقه خارجى هاست و از فرهنگ ولنگار آنها ريشه مى گيرد، مى خواهد با كمك امپرياليستها و صهيونيستهاى جهانخوار، جوانا ن ما را در اين برهه از زمان از راه بدر كند. مى گوييد نه باز هم بخوانيد.

ساكنان حرم ستر و عفاف ملكوت
با من راه نشين باده مستانه زدند

فكر مى كنى منظورش چيست ؟ خُب معلوم است كه چيست. اين ملعون حرم قدس فرشتگان را نعوذ بالله، " خانه عفاف " خوانده است و غيرمستقيم مى خواهد بگويد كه پس چى شد؟ چرا اين خانه ها راه نمى اندازى

البته خطا در كار اين بابا خيلى زياد است و بعضى هاش مثل اين يكى كه اميدوارم كه اشتباه چاپى باشد والا كه خيلى سه خواهد بود

حُسنت به اتفاق ملاجت جهان گرفت

كه بايد ملاحت باشد و کسی تا به امروز با ملاجش دل از کسی نبرده است


ارسال یک نظر

جمعه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۳


مســـــــــلمانان  


مسلمانان امام از ره درم كرد
جدا از آب و خاك كشورم كرد
مسلمان چون شما بودم، وليكن
خمينى شاه گشت و كافرم كرد
***
مسلمانان دلم خون و دلم خون
كه با افسانه اى گشتم من افسون
همى ترسم كه از كوره روم در
اگر دستم رسد برچرخ گردون
***
مسلمانان امان از بخت خفته
كه اميد ازدل ما پاك ُرفته
من اينجا و تو اونجا با هم و بى
الهى كار كس مشكل نيفته
***
مسلمانان امان و داد و فرياد
كه هر دار و ندارم رفت برباد
اگر اين است راه و رسم اسلام
الا كفر جهانى باغت آباد
***
مسلمانان چى مى باشد گناهم
كه سوى خانه خود نيست راهم
من از دست مسلمان مى گريزم
زشرش مى دهد كافر پناهم
***
مسلمانان مسلمانى ما را
الهى ملتى ديگر نبيند
الهى آنچه برما رفت از اسلام
مسلمان نشنود، كافر نبيند


ارسال یک نظر

چهارشنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۸۳


پــــــرواز 


رفيوجی بزن جامی ازشراب آلبانی
تا دمی شوی پاتيل، آنچنان که خود دانی

مفت ِ مفت بنمايی سير انفس و آفاق
سر در آری از ايران فی البداهه و آنی

بينی آنچه را خواهی، ورنخواستی کاهی
ازهرآنچه ناشايست وز هرآنچه ويرانی

فی المثل نمايی پاک سرزمين ايرا ن را
از خرافه و خامی وز بسيجی جانی

خط کشی روی حوزه، پاکسازی از روضه
خاک کشور خود را در کمال آسانی

مرد و زن رها سازی از حقارت و خاری
وزقيود ريشم و پشم، وز جمود ِ روحانى

حق هر که را خواهی، وانهی کف دستش
وز هر آنکه می بايد، داد خويش بستانی

شهرها کنی آباد، مرد و زن همه آزاد
زندگی سراسر شاد، آخ بگو. چه ايرانی!

نه آخوندی و شاهی نه شکنجه و آهی
نه خبر ز روزِ قدس نه که چارِ آبانی

تا به کی چنين باشی، ديپرس و غمين باشی
خيز و خيزشی بردار زين همه پريشانی

ای گريخته از بند بشنو از من اين يک پند
وقت را غنِمت دان آنقدر که بتوانی

چون حقوق را قسمت بی حضور ما کردند
حق نباشدت خواهی ازحقوق انسانی

دم به خمره زن گاهی تانمايدت راهی
ورنه می زنی درجا در همين هلفدانی

چند در تکاپويی را ه چاره می جويی
يک دقيقه اينجايی، يک دقيقه ايرانی

اين دوگانگی تا چند، بی نشانگی تا چند
خيزوکاسه ای سرکش زان شراب آلبانى




ارسال یک نظر

یکشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۸۳


مهدى نيا، مهدى نيا 


آيت الله جنتى در نماز جمعه اين هفته به آمريكا هشدار داد كه اگر به ايران حمله كند حضرت مهدى (ع) نيروهاى آمريكايى را با ليزر نابود خواهد كرد و از صفحه روزگار برخواهد انداخت. جنتى نگفت كه چگونه از اين نفشه ضد امپرياليستى حضرت مهدى باخبر شده است اما خب، از نظر استراتژيك نظامى مى توان حدس زد كه حضرت اين خبر را توسط جبرائيل نفرستاده است چرا كه امريكاييها حريم هوايى ايران را شبانه روز زير نظر دارند و موجود بال دار و پر هيبتى مثل جيرئيل نمى تواند از جلوى چشم هاى شش مليون دلارى رادارهاى امريكايى بى خطر رد شود. البته خداوند تعالى مى تواند در هنگام عبور جبرئيل، كاسه كورى در پيش چشمان آنان بگذارد و يا توسط خود جبرئيل، با تكان پايى، پارازيتى در هوا ول كند كه همه رادارها را از كار بيندازد. همه اين ها مى شود چرا كه خداوند بر هر كارى قادر و تواناست. اما اگر خود خدا نكرده، رادارها ضد پارازيت باشد، آنگاه چه مى شود؟ فكرش را بكنيد كه اين فلان فلان شده ها آدرس اقامتگاه حضرت مهدى صاحب زمان را پيدا كنند و از آن طريق به عرش و فرش خداوند تبارك و تعالى هم دست بيابند. نعوذ بالله

به احتمال قوى حضرت اين خبر را از طريق ايميل امامت خود فرستاده است. اين ايميل چون از خط امام استفاده مى كند، از هر خط ديگرى ايمن تر و سكى يور تر است. اين امريكاييهاى متقلب، به دروغ، تو دهن مردم دنيا انداخته اند كه اينتر نت اختراعى امريكايى است. در صورتى كه شيعيان على هزاران سال است كه آدرس اينترنتى حضرت مهدى را دارند و از بس برايشان آشناست، نمى دانند كه آن را دارند. مى گوييد كدام آدرس؟ بفرماييد كه همان " مهدى بيا" ى خودمان است Mehdi.com كه البته چون آدرسهاى اينترنتى در زمان غيبت امام به زبان انگليسى نوشته مى شود، آن را اين جورى مى نويسند. كــام هم كه همه مى دانند كه به زبان انگليسى همان بياست. حالا فورى نرويد سراغ اين سايت چون چيزى دستگيرتان نمى شود. زوار اين سايت بايد اول آداب سلوك بياموزند. نه. سلوك نرم افزار نيست


واما آن نقطه اى هم كه بين مهدى و كام مى آيد و امروزيها به آن "دات" مى گويند، حكايتش مفصل است كه البته اهل علم و همه آن كسانى كه با آثار مرحوم علامه حلَى آشنا هستند، از آن باخبرند و ما انشا الله در فرصت ديگرى به آن خواهيم پرداخت. در اينجا همين قدر كفايت مى كند كه بگويم كه اين دات، همان نقطه زير بسم الله است كه از قران مجيد استخراج شده است و معانى زيادى از آن مراد كرده اند كه مى ماند براى بعد

درآثار اسلامى كم نيست شواهد و مداركى كه ما را با منشا اختراعات و اكتشافات آشنا مى كند. خود من تا چند سال پيش فكر مى كردم كه ساعت سيكو ساخت ژاپن است. تا اين كه فرصتى پيش آمد و فيلم شهيدان كربلا كه امسال از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش شد، ديدم و در طول پخش اين فيلم متوجه شدم كه ابن سعد ملعون، ساعت سيكو به دست داشت. از اين موضوع چنين برمى آيد كه ساعت سيكو ازاختراعات و افتخارات فرهنگ و تمدن اسلامى است. بله. فريبهاى اين امپرياليستها و صهيونيستها آنقدر پيچيده است كه حتى گاهى كسى مثل من را هم مى تواند اسير توهم كند. خدا خودش همه ما را از شَر آنها در امان بدارد.

اگر چه فرستادن يك ايميل ناقابل براى حضرت مهدى كار دشوارى نيست، اما به نظر من همه اين خبر از بيخ و بن دروغ است. آيت الل جنتى هم نسنجيده اين سخنان را گفته است. آيا ايشان نمى داند كه همين خبر كوچك، چه عواقب وخيمى براى حضرت مى تواند داشته باشد. اى بسا كه دولت امريكا از همين حالا نام آقا امام زمان در ليست سياه تروريستهاى اسلامى گذاشته باشد. اى بسا كه نيروهاى امريكايى هم اكنون در غارهاى طره بُره دربدر دنبال ايشان مى گردند. ايت الله جنتى بايد مغز خر خورده باشد كه در اين برهه از زمان، جان پاك امام هزار و دويست ساله ما را كه سالها در سلول انفرادى غيبت بسر برده است، اين طورى به خطر بياندازد و نام او را در رديف نام كسانى چون بن لادن و ملا عمر قرار دهد. آخه ايشان به چه دليلى امام منتظران را متهم به داشتن ليزر كه يكى از سلاحهاى كشتار جمعى است مى كند. اين كار براى ما مسلمانان هم بى خطر نمى تواند باشد. امريكاييها حق دارند بگويند كه اگر شما منتظر اين بابا هستى كه بيايد و با اشعه ليزر منافع امريكا را در منطقه به خطر بيندازد، پس همه شما حامى تروريسم هستيد و اعدام بايد گردى. اقا، چرا جان و ايمان مردم اين جورى به بازى مى گيرى

من پيشنهاد مى كنم كه همه ما در هركجاى جهان كه هستيم، شب جمعه آينده برروى پشت بام خانه ها يمان برويم وتا دم دماى صبح با صداى بلند شعار، "مهدى نيا، مهدى نيا" سر دهيم و بدينوسيله حضرت را از خطرى كه در پيش است مطلع سازيم


ارسال یک نظر

جمعه، بهمن ۱۶، ۱۳۸۳


در حاشيه خبرها 


در خبرها آمده بود که شهر مياندوآب با کمبود آب روبروست. وقتی شهری که ميان دو آب است به خشکسالی دچار می شود، لابد بيشتر مردم خشکرود و خور و بيابانک تا حالا از تشنگی شهيد شده اند. چندی پيش پژوهشی در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان نشان داد که بيشتر مردم اصفهان – مهد ذوب آهن ايران - از کمبود آهن رنج می برند. البته اين کمبود را از سالها پيش، دست اندرکاران کارهای ساختمانی متوجه شده بودند و دليلش را ذوب شدن ذوب آهن در ولايت می دانستند که بازار آهن را در دست ذوبی های خودی گذاشته است

ذوب آهن در ولايت ذوب شد
ما هنوز اندر خم يک کوچه ايم


ارسال یک نظر

چهارشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۳


روزهــــاى خــوش 


روزيست خوش و هوا چه زيبا شده است
خرّم همه دشت و كوه و صحرا شده است
گل مومنِِ با حجاب و بلبل ريشو
به به همه جا بهشت زهرا شده است
***
روزيست خوش و طبع هوا شيره اى است
افسوس كه شيره جهان جيره اى است
زنجيره زلف پيچ در پيچ نگار
آماده براى قتل زنجيره اى است
***
روزيست خوش و هوا تميز و غيره
زيبا شده هر درشت و ريز و غيره
اين روزِ تميز را بسر با يد برد
با خوردن و خوابيدن و چيز و غيره
***
روزيست خوش و دلبرِ ناساز و جلب
دل مى برد از كويت تا روم و حلب
لجبازى و خلبازى و شلبازى و شور
دارد همه، از چه نيست اصلاح طلب
***
روزيست خوش و هوا كمى بارانيست
البته چه غم كه اين يكى هم فانيست
افسوس كه روز و روزگارِ من و تو
چون آخرتِ آلن دلون بحرانيست
***
روزيست خوش و هوا نمادِ پاكى
در حمد و ثنا نشسته كرمِ خاكى
شمع و گل و پروانه همه خاموشند
بر گِردِ مزارِ بلبلِ سوزاكى
***
روزيست خوش و هوا چه عنبرگون است
آهو بچه كرده، مادرش دلخون است
ياران به "جانى دالر" خبر بايد داد
بلبل گويا به گوره خر مظنون است
***
روزيست خوش و غنچه بسى خندان است
آتشپرك و دلبر و شور افشان است
شك نيست بُوَد مفسد فى الارض، ولى
خوشبختانه بيرونِ از ايران است


ارسال یک نظر


پســتو:



دوســتان:

اصغرآقا
عبدالقادر بلــوچ
لقمانعلی گزارشگر