DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> سَــــــنـگر <$BlogRSDUrl$>

سَــــــنـگر
 

چهارشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۸۴


به pc افتادن رئيس حمهور خاتمی 


روزنامه نه نيويورک تايمز درشماره ديروز خود مقاله جالبی داشت در مورد مدهای جديد عبا و ردا و عمامه در ميان روحانيون ايران. در اين مقاله آمده است که؛

"....پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 كه باعث ورود روحانيون به عرصه سياسي كشور شد، روحانيت اثرات خاص خود را نيز بر پوشش و لباس گذاشت. اين امر روحانيون را به اين سمت كشاند كه جامه‌اي را برگزينند كه در عين راحتي، تطابق بيشتري با مد روز داشته باشد."

آقاي عرب‌پور، ديزانرِ لباسهای آخوندی در قم که طراح لباسهای کسانی چون خامنه ای و خاتمی می باشد و ايف سن لوران ايران است، در اين‌باره به خبرنگار نيويورک تايمز گفته است: "از آنجا كه علما به خارج از كشور سفر مي‌كنند و با ديپلمات‌هاي غربي ملاقات دارند، بايد ظاهري خوب و مناسب داشته باشند."

نويسنده مقاله «نيويورك‌تايمز» در اين مورد مي‌گويد: آقاي محمد خاتمي، رئيس‌جمهور ايران، نمونه‌اي عالي از اين مورد است. برخلاف صاحب‌منصبان قبلي، او كفش کلارک که وی به آن کفش کلاک می گويد، می پوشد و از نعلين استفاده نمي‌كند. رؤساي جمهور پيشين، رداهاي گشادي مي‌پوشيدند كه باعث مي‌شد، پيژامه‌هاي سفيد آنان، آشكار شود. اما رداي سفارشي محمد خاتمي با قباهای طراحی شده توسط بن شرمن که برای پاپ و ارباب کليسا قبا و ردا می دوزد، دوخته می شود و شلوارش همرنگ قباش است، که اين مد تازه در ميان آخوندهاست و طلبه های جوان آن را مدل "کول"، می نامند.

در مورد عمامه خاتمی نوشته است که اين دستار، كوچك است و مارک Next برآن است. خاتمی به خبرنگار نيويورک تايمز که از او پرسيد چرا عمامه مارک آمريکايی بسر می گذارد گفت؛ والله اين عمامه را حضرت ملک عبدالله برسم تحفه به من هبه کرده اند و نمی دانستم که عمامه آمريکايی سرم رفته است. وی افزود البته من با ديدن اين مارک فکر کردم منظور ناکس ابن زياد است که دايی حضرت عباس بوده است، بهرحال استکبار سعی می کند يک جوری سر همه ما کلاه و عمامه بگذارد، اما کور خوانده است، اين عمامه روی سر من نيست بلکه دور عرق چين پيچيده شده که آنهم کار استاد عرب پور است. به عقيده عرب‌پور، روحانيون حالا اصرار دارند، شلوارهايي بپوشند كه با لباده آنان «سِت» باشد؛ بهترين لباده در شهر قم، ششصد هزار ريال، معادل هفتاد دلار، قيمت دارد.

عبا، گرانقيمت‌ترين بخش خارجي لباس است كه بهاي آن از 50 تا 1000 دلار مي‌تواند باشد. اين نوع عبا كه در سابق از از نجف وارد مي‌شد، امروزه از هونگ کونگ و کره وارد می شود و انواع فراوان دارد؛ از لی و رانگلر گرفته تا عبای مانتيگل و مری لند.

اجبار و الزام به خوش‌‌پوش بودن، راحت بودن و پيشرفته بودن، بسياري از روحانيون را به اين سمت تحريك كرده كه از قواعد رايج و سنتي سر باز زنند. براي مثال؛ استفاده از ساعت‌هاي مچي، جويدن آدامس، نوشيدن پپسی، وبلاگ نويسی و داشتن pc قبلا كم بود، اما اين روزها به امري عادي تبديل شده است.

نويسنده مقاله مي‌گويد: برخي روحانيون به طور محرمانه اين موضوع را با ما در ميان گذاشتند كه وقتي به شهرهاي بزرگ ايران سفر مي‌كنند يا در حال انجام وظيفه ديني نيستند، لباس‌هاي معمولي مي‌پوشند، چون رفت‌وآمد براي آنان آسان‌تر شده و مردم نيز به خاطر برخي مشكلات اقتصادي و سياسي كشور، به آنها بي‌احترامي نمي‌كنند. اخيراً هم در ميان طلاب جوان باب شده است که گوشها و بينی هايشان را سوراخ می کنند و حلقه در آنها می اندازند و تی شرتهای بسيار فانکی به تن می کنند.

آقای خاتمی در پايان به خبرنگار گفت که من در سفر آخرم به خارجه، يک رايانه هم خريدم. همان که شماها به آن pc می گوييد. واقعاً هم چه اسم با مسمايی برآن گذاشته ايد. من که از کارکردن آن سردرنمی آورم و واقعاً به پيسی افتاده ام.


ارسال یک نظر
Comments:
آقای محترم باارز معذرت
خیلی خوشحالم از این نوشته های اخیرشما که کلی اوضاع جغرافیائی و هندسی و مالی و مزاجی وطن را به درستی ومشروحا بیان میکنید. خداوند رب العالمین و الایران به خصوص یارو همیشه ازیاورشماباشد و جوهر قلم شیرینتان از چشمه الهی سیراب شود.
دوستدار لندنی شما رضا

=
 
ارسال یک نظر


پســتو:



دوســتان:

اصغرآقا
عبدالقادر بلــوچ
لقمانعلی گزارشگر